Βασισμένο στο best seller βιβλίο του Πάνου Δημάκη «17 Κλωστές» που κυκλοφορεί από την Κάπα Εκδοτική, είναι η ομώνυμη μίνι σειρά έξι επεισοδίων του σκηνοθέτη Σωτήρη Τσαφούλια (Έτερος Εγώ). Η σειρά βασίζεται σε αληθινά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στα Κύθηρα, το 1906-1909. Πρόκειται στην ουσία για την πρώτη ιστορικά καταγεγραμμένη μαζική δολοφονία στην Ελλάδα. Το σενάριο υπογράφουν η Μιρέλλα Παπαοικονόμου και η Κάτια Κισσονέργη.
Μια φορά κι έναν καιρό, το 1906 ζούσε στα Κύθηρα με την οικογένεια του ένας ευγενικός και ταλαντούχος νέος, ο Αντώνης Καστελάνης. Ο Αντώνης ήταν ένας πολύ επιδέξιος τσαγκάρης ενώ παράλληλα ήταν και πολύ καλός στο να παίζει λύρα. Οι άνθρωποι του νησιού, σέβονται και συμπαθούν τόσο τον ίδιο όσο και την οικογένεια του. Μετά από μια παρεξήγηση η τοπική κοινωνία αρχίζει και του φέρεται άσχημα, αδίκως. Εκείνος θα χάσει την δουλειά του και τη γυναίκα που αγαπάει. Το μίσος των ανθρώπων προς το πρόσωπο του και η αδικία που θα αισθανθεί θα τον αναγκάσει να φύγει από τα Κύθηρα με προορισμό τον Πειραιά. Όμως κι εκεί θα ανακαλύψει το σκληρό πρόσωπο των ανθρώπων. Για δεύτερη φορά στη ζωή του ο Καστελάνης θα νιώσει αδικημένος και όχι άδικα. Αποφασίζει να επιστρέψει στα Κύθηρα τον Αύγουστο του 1909 και να εκδικηθεί τους ανθρώπους που τον πλήγωσαν. Δεκαεπτά αθώοι άνθρωποι θα δολοφονηθούν από το χέρι του Καστελάνη. Όμως πόσο διαφορετικά θα ήταν τα πράγματα αν η τοπική κοινωνία έδειχνε συμπόνια στον Καστελάνη και δεν στρέφονταν όλο το νησί εναντίον του;
Εκατόν δεκαέξι χρόνια σχεδόν πίσω, μάς πάει η νέα σειρά του Σωτήρη Τσαφούλια και σε μια κοινωνία που δεν έχει αλλάξει και πολύ. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης έχει στα χέρια του μια ιστορία που βασίζεται σε αληθινά γεγονότα. Μια ιστορία που μας δείχνει πώς οι άνθρωποι όταν δεν είναι δεκτικοί και ανεκτικοί με τους συνανθρώπους τους δημιουργούν συνθήκες εκτροπής τους.
Η σειρά θίγει τα προβλήματα μιας κοινωνίας, που όσα χρόνια και αν περάσουν δεν αλλάζει. Εν έτη 2024 το μίσος είναι πιο έντονο, οι άνθρωποι δείχνουν συχνά το σκληρό τους πρόσωπο, η ανθρωποφαγία έχει μεταφερθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ η αντίληψη του "τι θα πει ο κόσμος" είναι βαθιά ριζωμένη. Ίσως το μόνο που έχει αλλάξει είναι η θέση της γυναίκας στην σημερινή κοινωνία σε σχέση με 116 χρόνια πριν.
Σκηνοθετικά λοιπόν, ο Τσαφούλιας με το δικό του μοναδικό και ξεχωριστό τρόπο καταφέρνει να αναβιώσει την τότε εποχή και την κοινωνία. Ενδυματολογικά η σειρά παίρνει άριστα. Η φωτογραφία επίσης είναι εξαιρετική. Από το πρώτο επεισόδιο δημιουργείται μια σκοτεινή καταθλιπτική ατμόσφαιρα σε συνδυασμό με την ανατριχιαστική μουσική υπόκρουση. Σκηνογραφικά όλα ήταν ρεαλιστικά, από την σκηνή του εγκλήματος μέχρι και την τελευταία σκηνή της σειράς. Επίσης έγινε πολύ προσεγμένη επιλογή στους ηθοποιούς και ερμηνευτικά όλοι τους ήταν υπέροχοι. Ξεχώρισε όμως ο Πάνος Βλάχος που υποδύεται τον Καστελάνη. Εξαιρετικός στο ρόλο του, δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας από την αρχή μέχρι το τέλος. Φαίνεται άλλωστε ότι έχει μελετήσει πολύ καλά το ρόλο του.
Στα αρνητικά της σειράς είναι ότι παρόλο που χρονολογικά παρακολουθούμε την εποχή του 1909, κανείς από τους χαρακτήρες δεν μιλάει με την προφορά εκείνης της εποχής. Επίσης αυτό που προκαλεί εντύπωση είναι το γεγονός ότι ο Καστελάνης το βάζει στα πόδια και φεύγει για Πειραιά ενώ θα μπορούσε να μείνει και να βρει το δίκιο του.
Συνοπτικά οι «17 Κλωστές» είναι μια δραματική σειρά εποχής, με υπέροχη κινηματογραφική αισθητική και ένα πλούσιο καστ ηθοποιών.
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8/10
TRAILER:
Δημοσίευση σχολίου