ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΒΙΒΛΙΟΥ:
α) Συγγραφέας: Αχμέτ Ουμίτ
β) Τίτλος: Η δολοφονία του Σουλτάνου: Έρωτας και θάνατος στον λαβύρινθο της Πόλης
γ) Έτος Έκδοσης: 2016
δ) Έκδοση: Εκδόσεις ΠΑΤΑΚΗ
Η ΚΡΙΤΙΚΗ ΜΟΥ: Προσωπικά είναι το δεύτερο βιβλίο του συγκεκριμένου συγγραφέα, που πέφτει στα χέρια μου και το διαβάζω. Μετά το εκπληκτικό βιβλίο του με τίτλο "Μνήμες Κωνσταντινούπολης", που έκανε τον Τούρκο συγγραφέα, να τον συγκαταλέγω στις επιλογές μου, περίμενα ότι και το επόμενο βιβλίο του θα με κέρδιζε. Άλλωστε ο συνδυασμός ιστορίας και αστυνομικού μυστηρίου προτιμάται από μεγάλο αναγνωστικό κοινό. Επιπλέον και η τοποθεσία που διαδραματίζεται η υπόθεση, η Κωνσταντινούπολη, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην ανάγνωση αυτού του βιβλίου.
Σε ένα ακόμη βιβλίο του ο συγγραφέας Αχμέτ Ουμίτ, καταφέρνει να συνδυάσει το αστυνομικό μυστήριο με την ιστορία της Οθωμανικής Aυτοκρατορίας. Επιπλέον εμπλέκει ιστορικές μελέτες, τον Φρόυντ, τον Πορθητή, την πτώση της Κωνσταντινούπολης με λέξεις όπως η Πατροκτονία και η αδελφοκτονία...και μέσα από αυτό το ταξίδι προσπαθεί να αποδείξει αν η ιστορία είναι ότι βιώθηκε στο παρελθόν ή όσα διηγούνται οι ιστορικοί.
Οι χαρακτήρες του βιβλίου είναι άρρηκτα δεμένοι μεταξύ τους. Ο Μουστάκ Σερχαζίν, καθηγητής Ιστορίας, μετά από 20 και χρόνια παραμένει ερωτευμένος με την πρώτη του αγάπη, τη Νουζχέτ, επίσης ιστορικός, που τώρα τελευταία κάνει έρευνες σχετικά με την ζωή του Μωάμεθ του Πορθητή και το πως δολοφονήθηκε ο πατέρας του. Επιστρέφοντας στην Κωνσταντινούπολη για να συνεχίσει το έργο της, καλεί τον Μουστάκ σε δείπνο. Μόνο που εκείνος τη βρίσκει νεκρή, με έναν χαρτοκόπτη, που της είχε κάνει δώρο, καρφωμένο στον λαιμό της, θεωρώντας πως εκείνος τη σκότωσε.
Ποιοι τη σκότωσαν και γιατί; Πως συνδέεται σε όλο αυτό, ο Μουστάκ; Γιατί τον κάλεσε σε δείπνο μετά από τόσα χρόνια και τι ήθελε να του πει; Τι πραγματικά συνέβη στη ζωή του Μωάμεθ Β; Και για ποιο λόγο να ανοιχτούν τάφοι της Κωνσταντινούπολης; Ποιοι και τι μυστικά κρύβονται από κάτω; Πολλά ερωτήματα θίγονται μετά τον θάνατο της ιστορικού Νουζχέτ.
Κατά την εξέλιξη της ιστορίας γίνεται γνωστό ότι ο καθηγητής Μουστάκ πάσχει από απώλεια μνήμης, όπως επίσης ότι μιλάει στον καθρέπτη με τον νεκρό πατέρα του. Επιπρόσθετα υπάρχουν ίντριγκες καθηγητών και φοιτητών, στο πανεπιστήμιο, που διδάσκει ο Μουστάκ και πως κάποιοι από αυτούς τους φοιτητές είχαν κάποιου είδους διένεξη με την ιστορικό Νουζχέτ, που τους κάνουν ύποπτους για το θάνατο της.
Στο μυθιστόρημα περισσότερο περιγράφεται η Κωνσταντινούπολη, καταγράφεται με ιστορική λεπτομέρεια η ζωή του Πορθητή καθώς και η άλωση της Κωνσταντινούπολης. Δεν υπάρχουν σημεία δράσης, έντασης και αγωνίας αλλά δεν υπάρχει καθόλου σασπένς, στοιχεία ενός αστυνομικού μυθιστορήματος. Επιπλέον το μυστήριο για την αποκάλυψη του δολοφόνου της ιστορικού θα λυθεί από την αστυνομία στο τέλος, με μια αναπάντεχη ανατροπή. Κι όλα αυτά σε ένα αδικαιολόγητα μεγάλο βιβλίο, με αργή αφήγηση και πολλές αλλά και περιττές ιστορικές λεπτομέρειες, που κουράζουν, παρά το αρχικό ενδιαφέρον της υπόθεσης.
Εν κατακλείδι με το εν λόγω βιβλίο απογοητεύτηκα, από την άποψη ότι το ήθελα πιο αστυνομικό, αφού έτσι περιγραφόταν. Θα το χαρακτήριζα ιστορικό μυθιστόρημα, μιας που είχε πολλές ιστορικές λεπτομέρειες, κάποιες από τις οποίες δεν γνώριζα μπορώ να πώ. Για το αν πρέπει να το διαβάσει κάποιος ή όχι....αν του αρέσει το ιστορικό μυθιστόρημα, η μελέτη μιας εποχής και ενός τόπου θα πω πως συστήνεται. Σε διαφορετική περίπτωση όχι.
Πλοκή: Ένας άντρας που επί χρόνια περιµένει την ίδια γυναίκα. Ο ΜουστάκΣερχαζίν, ο τελευταίος απόγονος της οικογένειας Σερχαζίν. Μια ζωή που θυσιάστηκε σ’ έναν υπέροχο έρωτα. Και µία φιλόδοξη γυναίκα που αφιέρωσε τη ζωή της στην οθωµανική ιστορία. Μια καριέρα γεµάτη επιτυχίες. Μία καθηγήτρια που δολοφονείται µ’ έναν χαρτοκόπτη, στου οποίου τη λαβή είναι χαραγµένη η βούλα του Μωάµεθ του Πορθητή. Μια δολοφονία µε ερωτικά κίνητρα; Ή µήπως µια µηχανορραφία που τα πλοκάµια της εκτείνονται µέχρι τον ύποπτο θάνατο του µεγάλουηγεµόνα; Ένα ασυνήθιστο ταξίδι στην εποχή που το οθωµανικό κράτος µετατρέπεται σε αυτοκρατορία, στις ηµέρες που είναι γεµάτεςθριάµβους και προδοσίες. Και κατά τη διάρκεια του ταξιδιού η προαιώνια ερώτηση που διαρκώς ηχεί στα αυτιά µας: Ιστορία είναι ό,τι βιώθηκε στο παρελθόν ή αυτά που διηγούνται οι ιστορικοί;
Και ο σουλτάνος Μωάµεθ ο Πορθητής. Ο άρχοντας Μουράτ, υιός Μωά-µεθ και ο άρχοντας Μωάµεθ, υιός Μουράτ, η κυριαρχία του οποίου απλώνεται σε δύο θάλασσες και δύο στεριές. Η σκιά του Δηµιουργού επί της γης. Ο σουλτάνος που κυρίευσε την Κωνσταντινούπολη, ο φυσικός κληρονόµος του Βυζαντίου· ένας ισχυρός ηγεµόνας που φλέγεται από τη λαχτάρα να δηµιουργήσει ένα νέο έθνος, το οποίο αποτελείται από διαφορετικές θρησκείες, διαφορετικές γλώσσες, διαφορετικές φυλές. Έφιπποι που καλπάζουν στις απέραντες πεδιάδες. Κλαγγές σπαθιών, πολεµικές ιαχές, κραυγές τρόµου. Πόλεις που κυριεύονται η µία πίσω από την άλλη, κράτη που καταρρέουν το ένα πίσω από το άλλο, πύργοι ατελείωτοι που συνεχώς αλλάζουν χέρια. Και το πεπρωµένο που δεν αλλάζει ποτέ. Ο άνθρωπος που πίνει το ηδύποτο του θανάτου. Και ο ύποπτος θάνατος του Μωάµεθ του Πορθητή. Και οι δύο πρίγκιπες γιοι του. Το παλάτι που χωρίζεται στα δύο, το κράτος που χωρίζεται στα δύο και ο λαός που δεν ξέρει τίποτε απ’ όλα αυτά. Και καθώς διαρκεί ο αιµατηρόςαλληλοσπαραγµός των δύο πριγκίπων, το νεκρό σώµα του σουλτάνου που λησµονιέται σ’ ένα δωµάτιο του παλατιού…
3 στα 5
Δημοσίευση σχολίου